جلوگیری از تحلیل ماهیچه، چاقی و دیابت

محققین دانشگاه تکنولوژی Nanyangاز چگونگی تحلیل ماهیچه ها پرده برداشتند.این یافته ها راه را برای ابداع روش های درمانی جدید برای مقابله با تحلیل ماهیچه در پیری و مقابله باچاقی و دیابت هموار کرد.

 در این تحقیق دانشمندان دریافتند که ممانعت از یک مولکول ویژه که دربدن بطور طبیعی تولید میشود از تحلیل ماهیچه ها به دلیل پیری یا بیماری جلوگیری می کند. ممانعت از مولکولی مشابه، همچنین می تواند سبب تحریک بدن به سوزاندن چربی می شود از این روش  می توان در مبارزه با چاقی و همچنین درمان دیابت نوع 2 نیز بهره جست.

 این کشف مهم دانشمندان دانشگاه NTUرا بر آن داشت تا تحقیقات کلینیکی در این  زمینه را با بیمارستانهای منطقه برای بررسی صحت یافته های بدست آمده از حیوانات  آزمایش کنند.

نتایج تحقیقات این دانشمندان بروی چگونگی تحلیل ماهیچه  در اثر بیماریهای مزمن یا در طول دوره ی قحطی و گرسنگی در مجله ی Cell Metabolismماه گذشته منتشر گردید.

دانشمندان دریافتند پروتئینی بنام myostatinکه رشد سلولهای ماهیچه ای را کنترل می کند مسئول  آغز تحلیل ماهیچه ها نیز می باشد. هنگامیکه مقدار اضافه تری از میواستاتین به  یک سلول ماهیچه ای متصل شود سبب القا کاهش شدید تعداد میتوکندریها (یکی از اجزاء سلولی که مسئول تولید انرژی برای زنده ماندن سلول است ) می شود و به دنبال آن  سلول ماهیچه شروع به از دست دادن ماهیچه به دلیل فقدان انرژی می کند.

درشرایط طبیعی وسلامت ، مقدار کمی از میتوکندریها از بین می روند که به دلیل نوسازی سلولهای جدید این امر حادث می شود اما هنگامیکه یک بیمار از یک بیماری مزمن رنج می برد یا به دلیل  عدم تحرک و بستری بودن کمتر از ماهیچه هایش استفاده می کند، این فرایند دچار اختلال  می شود و بواسطه ی افزایش  میزان میواستاتین تعداد زیادی از میتوکندریها از دست رفته و نتیجه ی آن کاهش حجم ماهیچه خواهد بود.

 پرفسور Kambadarدر تحقیقی که اخیراً ارائه نمود، نشان داد که از دست رفتن شدید ماهیچه ها می تواند منجر به مرگ شود. برای مثال حدود 30 درصد از بیماران مبتلا به سرطان به دلیل این بیماری نمی میرند بلکه به دلیل از دست رفتن شدید ماهیچه ها که به Cachexia  معروف است جان خود را از دست میدهند.

 هنگامیکه فردی از یک بیماری مزمن رنج می برد و به اندازه ی کافی نمی تواند غذا بخورد بدن شروع  به تولید انرژی از طریق مصرف پروتئین های ماهیچه ها می نماید وبه همین دلیل در  طول بیماریهای مزمن کاهش شدید حجم ماهیچه را مشاهده می کنیم.

درطی سالها تحقیقات، دانشمندان نشان داد که این نوع از دست دادن ماهیچه ها به  دلیل افزایش میزان myostatinدر بدن صورت می گیرد. چنانچه از اتصال  میواستاتین به سلولها جلوگیری کنیم ماهیچه ها تحلیل نمی روند و ما می توانیم از تأثیر پیری و بیماریهای کرونیک بر ماهیچه ها جلوگیری کنیم.

 جدا از تنظیم رشد واز دست رفتن ماهیچه، میواستاتین همچنین در تنظیم سوزاندن چربی یا کربوهیدرات در هنگام ناشتا و زمان خوردن غذا نقش دارد.

ممانعت از میواستاتین سبب می شود بدن در فاز سوزاندن چربی باقی بماند  و در همین زمان سبب رشد ماهیچه نیز می شود .

 از آنجائیکه چاقی یکی از دلایل اصلی دیابت نوع 2 می باشد، با ممانعت از میواستاتین  می توان دیابت نوع 2 را درمان کرد. بر اساس آمار ارائه شده از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها ، 90 تا 95 درصد بیماران مبتلا به دیابت از دیابت نوع 2 رنج می برند.

در آینده نزدیک ممانعت کننده های میواستاتین سبب افزایش مصرف چربی در بدن شده و فواید ورزش را برای بدن شما ایجاد می کنند. به گفته ی پرفسور Kambadurشما بدون داشتن فعالیت شدید فیزیکی واقعی خواهید توانست فواید ورزش را با مصرف بلاکرهای میواستاتین کسب نمایید.

 او می افزاید : این روش یک جایگزین مناسب برای افرادی است که توانایی انجام ورزش را ندارند مثلاً در افرادی که در بستر هستند یا افراد سرطانی تحت درمان که در معرض کاهش شدید حجم ماهیچه می باشند این روش می تواند جایگزین بسیار مناسبی باشد.

دکتر Kambadurمی افزاید: اگر چه استفاده از ممانعت کننده های Myostatinبنظر ایده ی بسیار خوبی است اما از آنجائیکه این مولکول برای تنظیم رشد سلول برای عملکرد طبیعی  بدن ضرروی است باید اثرات ممانعت طولانی مدت آنرا در بدن بررسی نمود.

تحقیقات بسیاری توسط تیم تحقیقاتی پرفسور Kambadurانجام شده است  که نتایج جالب توجهی داشته اند. برای مثال دانشمندان میزان میواستاتین را  در افرادی که بطور منظم ورزش می کنند درمقایسه با افرادی که ورزش نمی کنند اندازه گیری نمودند و نتایج نشان داد که میزان میواستاتین درافرادی که مرتب به ورزش می پردازند بسیار پایین تر از گروه دوم است.

 منبع: www. medicalnewstoday.com/ releases/25435.php